woensdag 29 januari 2014

Nietszeggende massamode versus conceptuele shows

Amusement lijkt het toverwoord tijdens de twintigste editie van de Fashion Week Nederland van 17 t/m 27 januari. Alleen is entertainment niet nieuw. Ook in Nederland speelden tijdens vorige edities pianisten en singer-songwriters. Bas Kosters zette wederom de zaal op zijn kop en in het buitenland pakken merken tijdens shows standaard groot uit, zoals bijvoorbeeld Chanel. De shows lijken allemaal heel wat, alleen waartoe verhoudt het concept van de collectie zich? Onder de aandacht: grensbewandelaars Aziz Bekkaoui, Francisco van Benthum en Franzel.

Profaan
Tijdens de openingsshow van Bekkaoui worden de grenzen tussen mannelijk en vrouwelijk opgezocht. De ontwerper zou nog best eens commentaar van Islam gelovigen kunnen ontvangen. Hij maakt gebruik van strak zwart kant op de huid bij mannen, terwijl het haar bij de dames hiermee netjes wordt afgedekt. Een donkere, melancholische collectie met goud bruine accenten. Vrijheid is geboden en die roep lijkt onderstreept met een korte streetdance uitgevoerd door een militair ensemble.

Aziz Bekkaoui

Rebels
Een heel ander onderwerp wordt onder de aandacht gebracht door Franzel Amsterdam. Een label van Eric Franzel, waarmee hij de 'privacy' issues rondom het web aan het licht wil brengen, en fashionweek als zijn podium gebruikt om het publiek bewust te maken.
Ook opvallend is de grens, die Francisco van Benthum tijdens zijn show opzoekt. Een ontwerper, die stijlvolle mannenmode maakt en aandacht vraagt voor de onderdrukking in Rusland voor Amnesty International middels slimme rebels modellen, op badslippers met opvallende voetbalsupporter sjaals en bovenkleding met bijna activistische prints.

Francisco van Benthum

Commercie

De vraag is of de ontwerpers dit doen om hun doelgroep aan te boren of dat men daadwerkelijk aandacht vraagt voor de 'kwesties' waarover hun show gaat. Stel dat het concept van de show de essentie blijft van collecties, wat doen we dan met al die nietszeggende massamodemerken? Verbeelden deze shows op dit moment dan de authenticiteit, waar de markt altijd zo naar opzoek is? Is grensoverschrijdende mode om je mee uit te spreken dan wat de massa wil? Of gaat het nog steeds om het menstype dat die kleding draagt, waarmee de consument voeling moet hebben, om de kleding te kopen?

>>> Meer fashion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten