zaterdag 14 november 2009

Edelkoort: zomerse vrijheid en agrarische tijden

Lidewij Edelkoort van Trend Union gaf onlangs haar 21ste trendseminar bij Appletizer in het muziekgebouw Amsterdam. Je zou haast denken haar laatste presentatie, aangezien Edelkoort, bekend van bladen als View on Color en Bloom, in het seminar zeer ver de toekomst inblikte. Concept: 2010 – 2050, the farm of the future. Met ook nog input voor zomer 2010: Imagine. Niks is te gek. Er leek een waar zomerbriesje te hangen. De veelal tot ‘goeroe’ verheven Lidewij Edelkoort deed ook zeer down to earth uitspraken.

Modesysteem is probleem
Na een korte beschouwing over de afgelopen trendforecasts van 2008 en 2009 wijdt Edelkoort met overtuiging het nieuwe thema in voor zomer 2010: Imagine. ‘Het nieuwe seizoen is vluchten in fantasie, want in tijden van crisis heeft de wereld behoefte aan extra creativiteit. Maar ik denk ook dat er een probleem is met het systeem van de mode’, meent Lidewij. ‘Op ontwerpgebied doet de mode het goed, zelfs steeds beter. Het probleem ligt echter bij het systeem’, want beoogt Edelkoort: ‘goede, rijke retailers zijn het beu modeshows te bezoeken’.

Mode verliest luxe uitstraling
Deze retailers geven aan dat ze liever Miami bezoeken voor kunst of Milaan voor design, terwijl het bezoeken van modeshows wel een onderdeel van hun werk is. ‘Dat betekent natuurlijk toch dat mode als fenomeen, die ooit zo ongelooflijke uitstraling had, terrein aan het verliezen is’, verduidelijkt Edelkoort. Consumenten shoppen ook liever online. Het zijn veranderingen in een overspannen economie, waar ook zij niet meteen een oplossing voor heeft. Wel draagt Li een aantal ideeën aan, waarin communicatie de sleutel lijkt te zijn. ‘Betreed hierbij paden die je nog niet hebt bewandeld.’

Guerilla en Pop-up
‘Zoek samen naar oplossingen. Het gaat niet om de nieuwste brands, meer om de wijze van presenteren.’ Edelkoort haalt als oplossing de nieuwe Guerilla stores en Pop-up shops aan. Cruciaal bij pop-up is, meent ze, een korte verkoopperiode. ‘De gedaalde interesse voor voornoemde retailers is iets recents, een globaal teken, in alle steden en landen. Het is belangrijk dat we iets verzinnen. Ik heb het gevoel dat we dichter bij elkaar moeten staan en dat we met anderen samen moeten. En juist doordat we zoeken naar nieuwe methoden heb ik het thema imagine genoemd’, aldus Edelkoort.

Forecasts om te filteren
Met deze duidelijke taal wordt de spits afgebeten voor de 13 forecasts voor 2010. Het blijft bij dergelijke analyses een kwestie van filteren. Handig is het concept van de thema’s van Edelkoort: ‘Alle takken van arts en craft, kunst en design’. Zij dienen als inspiratiebron voor de besproken thema’s: ‘Evanescent Elegance, Folded Volumes, Sculptural Spheres, Scribbled Scenarios, Photographic Memory, Tachistic Energy, Painted Emotions, Sketched Essentials, Watercoloured Florals, Illustrated Illusions, Embroidered Autonomy, Creative Craft, Collage Sculpture, Mapping Lifestyle’. Passend bij elk thema: Doe je ogen dicht en imagine.

Trends op een rij
Naast de thema’s serveert Edelkoort ook nog een trits trends: prints op ketting en geweven materialen, stoffen met tekeningen, schetsen, olieverf en waterverf kleuren. Een abstractere aanpak van design. Blockprint. Motief op streep. Micropatroontjes met ritme. Stoffen mogen volumineuzer, maar wel plooibaar: ‘Flooting Yarns’. Yellow becomes the new pink. Ga ook met oude stock aan de slag: remake, herprint en herdesign! Etnische kleuren, maar ook een landscape-kleurkaart. ‘Neem de basiscollectie onderhanden, in plaats van weg te lopen met de modehypes’, overtuigt Lidewij. Zet daarbij ook jezelf op de kaart: ‘Waar ben ik, wie ben ik en waar wil ik heen en begrens wat je zou kunnen zijn’: Tailoring.

2010 – 2050: Go with the flow
In het nieuwe tijdselement, 2010, hebben we een monolitische aanpak nodig. Edelkoort: ‘we leven al 20 jaar in citaten’. Terug naar het land en het contact met de medemens. Spreid het hunebed. Onze boer zorgt voor energie, authentieke, regionale producten en mono-maaltijden. Een boerenkeuken met een modern jasje en de kruidentuin als inspiratie. Het licht, de lucht en zuiverheid gaan ons aan het hart en we zullen de tijd landschappelijk maken. Oftwel: Go with the flow, de leidraad voor 2010 tot 2050 van onze nieuwe levensinstelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten