zondag 1 november 2009

Boland: de toekomst = faith

Trends laten zich tegenwoordig niet zomaar vertalen. Christine Boland, trendanalist en consultant, sprak hierover tijdens de trendlezing voor de winter 2010 – 2011 bij Appletizer. Haar thema: ‘How to faith the future’. Waarom? Omdat het tijdsbeeld wordt geplaagd door allerlei crises. De bedreiging van de oernatuur, het grondstoffenprobleem, de recessie, de overload aan informatie, de pandemieën en ongezonde leefstijlen spelen allemaal een rol in de huidige tijdsgeest. Het is belangrijk te geloven..

Het nieuwe ‘faith’
‘We leven in een tijd van paradigmaverschuivingen; vertrouwde, vaststaande aannames blijken niet langer van toepassing. De mens heeft daardoor behoefte aan houvast, ijkpunten, veiligheid en herkenning’, legt Boland uit. Geloof en vertrouwen, door het vinden van zekerheid binnen in jezelf. Maar ook geloven in externe factoren, zoals spiritualiteit. Of overtuiging in de wetenschap, waarbij duurzaamheid en technologie bovenaan staan. Maar ook vertrouwen in Arts & Crafts. Want juist creatieven zijn gevoelig voor invloeden van buitenaf. Zij spiegelen voortijdig een (wereld) visie binnen verschillende uitdrukkingsvormen.

Verstilling, vormtaal, microalchemie
Boland vertaalt het vertrouwen in vier thema’s voor Winter 2010:
Cultivated silence – oftewel de tocht naar verstilling met quiet luxury van dure materialen binnen een sober maar ingenieus design
Enchanted realism – met vernieuwing vanuit oude vormen, gecombineerd in mystieke, haast kerkelijke illusionaire vormtaal
Biomimicry – waarbij design een overflow aangaat met de natuur, door de microscopische gelaagdheid van kleuren en vormen vanuit insecten
Modern alchemy – een extreme collageachtige verzameling van nostalgische culturele kitsch en vormgeving in een modern jasje.

Nieuwe eeuw, nieuwe vormtaal
Maar er is meer nodig is dan alleen het kennen van deze trends. Er is een identiteit nodig voor zowel je bedrijf als voor jezelf. Je kunt zó goed weten wat de trends zijn voor komend seizoen, maar zonder een DNA in een bedrijf is het lastig de blik op de weg te houden. ‘Een manier om een consistente koers te houden is een scherpe stijldefinitie van je bedrijf. Wie ben je en wat is je stijl? Doelgroepen alleen werken niet meer’, meent Boland. ‘Het is een nieuwe eeuw en daar hebben we een nieuwe vormtaal voor nodig’.

Ontdek je DNA
Het is tegenwoordig belangrijk dat een bedrijf en of persoon bewust wordt van wat of wie ze zijn en hoe je dit uitstraalt. Zowel persoonlijk als in het bedrijfsleven. Boland heeft daarvoor de Mindset © tool ontwikkeld, een methode waarmee een bedrijf of persoon met een spel of volledig programma de eigen identiteit, het eigen DNA definieert. Uiteindelijke analysepercentages bepalen de richting van de stijl in /persoonlijkheid van een bedrijf. Authenticiteit is steeds belangrijker, voor bedrijf én persoon.

Marketing uit, authenticiteit in
Marketeer Joyce Meuzelaar bevestigt deze nieuwe beweging in haar boek Marketing is waardenloos. Meuzelaar stelt zelfs: “authenticiteit is magnetising (magnetiserend)”. Door op de juiste manier een stijlformule te vinden en toe te passen, creëer je een bedrijf met een duidelijke identiteit, met de voeten in de aarde, met een hoofd vol geloof, met een hart vol vertrouwen.

Dit artikel inclusief beeld vind je op Stylink.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten