dinsdag 23 oktober 2012

The Eye has to Travel over Diana Vreeland sterke personificatie

Zondag 21 oktober bekeek ik met select publiek de voorvertoning van The Eye has to Travel in Cinema Oostereiland. ‘Devine’, om de strekking, de geest en de sfeer van de documentaire over de typerende redacteur Diana Vreeland (1903-1989) in haar eigen woorden te betitelen. 

Vreeland was niet alleen het succes achter Harper’s Bazaar en Amerikaanse Vogue. Nee, ze is juist grondlegger voor het 'format' van de modetijdschriften. Vreeland is een rolmodel. Ze besefte, doordat ze in haar jeugd door haar moeder werd weggezet als lelijk eendje; wil je ergens komen, moet je opvallen. Oftewel: ‘The life you want, you make it yourself’ en zoals ze tegen haar kinderen zei: ‘Be the worst or the best, but don’t be in the middle’.



De documentairemaker leidt de kijker door alle meegemaakte 'stijlperiodes' van Vreeland. De jaren 10, 20, 30, .. tot de jaren 70. Haar weergaloze inspiratie weerklinkt in iedere glossy op de plank bij de boekhandel en is terug te zien in de typerende stijl van haar interieur. Ze bekroont haar werk door van Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute een succes te maken nadat bezoekers uitbleven. Het vergankelijke van de mode spiegelt ze hier aan het publiek.

De documentaire is niet alleen voor de modekenner een must see. De verfilming is voor elke liefhebber van maatschappij, kunst en cultuur een fraaie vertoning en beleving. 'Outstanding'!

De eerste twee weken van november 2012 is de verfilming over het werk en leven van Vreeland te zien in de Hoornse bioscoop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten