woensdag 7 november 2012

Project HOPE uitgesproken toekomstmuziek

Begin september alweer, presenteerde modeontwerper Antoine Peters een serie foto’s en een korte film. Peters zijn werk werd bestempeld met: ‘op studenten niveau een serie foto’s neergehangen’. 

,,Oh, waarom niet een tussenfase laten zien. Een vormstudie?’’, reageer ik. ,,Antoine doet dat wel vaker hoor.’’ ,,Hij doet er al een tijdje over. Nu moet het toch echt met iets komen’’, zegt een niet nader te benoemen journalist. ,,Ik vind het wel van lef getuigen, op de een of andere manier’’, zeg ik. ,,Helemaal niet’’, krijg ik als reactie. ,,Als iemand zegt dat diegene het wil maken en wil gaan verkopen, dan moet hij dat ook doen.’’


De fantasiefiguur is overgoten met ruwe olie en in de olie zijn symbolen te ontdekken afkomstig uit verschillende religies en populaire cultuur. 

Ik vind het een uitgesproken reactie. De huidige mode gaat snel, te snel misschien wel. Ik merkte, dat ik tegen een denkwijze aanbotste, die volledig indruiste met de mijne. Antoine’s Project Hope paste naar mijn mening juist bij de ontwikkelingen van de maatschappij en de ontwikkelingen in de mode. Gericht op het feit dat er een verandering moet plaatsvinden, omtrent duurzaamheid. Allerlei vragen drongen zich aan me op, maar de persoon in kwestie, drong zich alweer in de massa.

Ik zou niet weten waarom iemand moet voldoen aan een opgelegd idee. In het geval van de mode betekent dit zes maanden vooruit financieren, minimaal .. afzetpunten en twee of meer catwalkshows per jaar. Hobbel je dus op je eigen tempo of ga je mee met de verwachtingen van de maatschappij? Om deze discussie ergens aan op te hangen: where slow fashion meets fast fashion.

Peters onderzoekt de relatie tussen kapitalisme, macht, geloof en natuur zonder een oordeel te vellen. Het doel is om verbanden te leggen en aan te zetten tot dialoog.

Danser: Alexe Jansen
Fotograaf: Marc Deurloo
Film: Oscar Verpoort

Project HOPE SS2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten