maandag 19 oktober 2009

Charlotte Bik over passie, overleving en intermenselijke styling

Cultureel stijl & mood-onderzoek is de specialisatie van prognosestylist Charlotte Bik. Afgelopen januari heeft zij – als gevestigde naam in de modebranche - haar eigen bureau opgezet. Momenteel werkt Bik nog vanuit huis: sfeervol en verrassend systematisch. Daar werkt zij met haar eigen methodiek analyses uit van personen en bedrijven. Met stylink.nl spreekt zij over passie, structuur, Dyanne Beekman en natuurgetrouwheid. ‘Styling is communicatie van mens tot mens’.

Modern met oude stempels aan de muur en dierlijke elementen in de kamer. Een witte omgeving met kleuren van zaden en gedroogd gras. In deze persoonlijke sfeer spreek ik Charlotte Bik. Deze professional heeft 19 jaar aan ervaring in de commerciële mode-industrie: Livera, Intres, Euretco, Hans Ubbink, Dyanne, Linolux, Sandwich, Mitex, Houtbrox, Humberto Tan, Inspiration for Men, S.I.E.K, Get Smart en Yolanthe. Biks carrière begon echter met veel discussie…

Krenterige mode
Op de Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten streden docenten destijds met elkaar over Bik. Moest het jonge talent mode doen of beeldende kunst? Uiteindelijk koos zij zelf: Modevormgeving. Na de academie volgde een stage als styliste damesmode voor de retailorganisatie Samen Sterk. Modebedrijven waren krenterig en namen niet zomaar iemand in dienst. Het betekende hard werken voor noppes, maar ook een goeie aanvulling op het C.V.

Analyse naar drijfveren
Bik noemt zichzelf een “commercieel creatief denker”. In haar werk structureert ze op basis van een eigen analysesysteem mensen en bedrijven. Ze licht toe: ‘Mijn passie voor mode start met het fenomeen mens (als merk). Ik wil groepen doorgronden; ook een bedrijf zie ik als groep, een DNA-entiteit, en daarom een merk. Het is belangrijk dat ratio en gevoel in balans zijn; ik zoek automatisch naar een structuur en emotie.’ Biks specialisme in en passie voor het creëren van concepten, brandbooks en het uiteindelijke product krijgen vorm door dat structureren. De kernvragen voor haar zijn: “Waarom doen mensen wat ze doen? Wat zijn de drijfveren en waarom?”

Windrichting en gevoel
Charlotte Bik gebruikt persoonlijk contact in de vorm van ‘workshops’ en ‘personal shopping’ om tot de kern van zowel personen als bedrijven te komen. Die ‘shopping’ wordt ingezet binnen haar systeem dat feitelijk bestaat uit culturele stijlonderzoeken. De globale opzet van haar methodiek: vier windrichtingen zijn gekoppeld aan vier menselijke gevoelens. Persoonlijke keuzes leveren een persoonlijk (bedrijfs-/merk) profiel op.

Traditionele parallel
Interessant is dat Biks systematiek aansluit bij oude, traditionele technieken: ook de I Tjing gebruikt windrichtingen voor de benadering van een persoonlijke omstandigheid. En het Ennaegram met haar negen persoonstypen. Ook Biks systeem is geënt op individualiteit en persoonlijke keuze. Haar totale systeem is te geavanceerd en uitgebreid om hier volkomen uiteen te zetten maar enorm logisch! En erkent het feit dat geen van ons gelijk is.

Waarheid en passie
Bij het doorgronden van mensen en groepen geeft Bik zich ook de taak om het persoonlijke naar boven te halen. Als voorbeeld geeft ze haar opdracht met modestyliste en TV-presentatrice Dyanne Beekman. ‘Ik zoek uit wie zij als persoon is, onder andere door de eerdergenoemde ‘shopping’-methode. Haar voorkeuren in food en parfum, kunst, boeken etc. zijn bijvoorbeeld even belangrijk als haar keuze in mode. Het einddoel was bij deze opdracht Dyanne’s persoon en passie door te klinken in de collecties van onder andere Livera en later C&A. Juist doordat de persoonlijkheid van Dyanne in de collecties tot uiting komt, is deze aantrekkelijk voor het publiek. Je koopt als het ware een stukje Dyanne.’

Styling is intermenselijk
‘Styling’ is echt iets van nu. Waar je ook kijkt – internet, bladen, omgevingen – alles is tegenwoordig gestileerd. Biks uitleg is eenvoudig. ‘Het is communicatie van mens naar mens; wat je ook voor de buitenkant ontwerpt en/ of er op plakt, het is een weerspiegeling van personen.” Binnen haar activiteiten is de uitkomst de puurste vorm. Zij vindt zichzelf dan ook geen modisch type, modemens of trendvolger. Echtheid vindt Bik belangrijker. Authenticiteit, originaliteit en individualisme binnen de kudde.

Survival of the fittest
Elk jaar worden er honderden stylisten klaargestoomd. Mode, interieur en autonoom. ‘Zoveel stylisten. Eigenlijk is dit jammer. Styling is zo’n commercieel fenomeen geworden, het is bijna onterend aan het vak. In de praktijk draait het om survival of the fittest. Wil je tegenwoordig ergens komen, dan moet je tot het gaatje.’ Toch ziet Bik ook mooie kanten. Tussen de honderden stylisten zitten er altijd een paar met echte passie, echt talent en hart voor het vak. Zij doen het niet om de commercie en hebben daardoor de innerlijke drive om door te zetten in dit toch wel harde vak.

Ambitie en passie
Onderwijs kan wel degelijk veel betekenen om tot de kern en verdieping van een persoon te komen. Toch heeft Bik nog een kritische opmerking. ‘Op academies lijkt het soms te draaien om de ambitie van studenten en niet om talenten, kwaliteiten en principes. Het teveel op het voetstuk plaatsen van een student kan net zo erg zijn als het niet koesteren en zien van ander talent. Talent in combinatie met passie voor het vak moet maatgevend zijn.’

Be generous…
Tot slot geeft de ervaren Bik jong talent nog een raad mee. ‘Doe geen dingen om de ander maar blijf juist bij jezelf’. Een bruikbare conclusie of richtlijn voor studenten én voor professioneel stylisten, redacteuren, creatieven en … tsja, voor wie niet, eigenlijk? ‘Weten wat je wilt. Geloven in jezelf. De diepte ingaan. En dan volgt het pad vanzelf.’ Deze raad klinkt als een hart onder de riem. Niet voor niks blijkbaar is Biks bedrijfsmotto: Be generous…

Benieuwd naar beeldmateriaal? Bezoek Stylink.

Beeldmateriaal eigendom van Charlotte Bik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten